2010. október 14., csütörtök

Vajon mi a kísérteties ezen a börtönrajzon?


Érdemes elolvasni a lentebbi kommeneteket, amit a blog olvasói írtak. Persze arra is kíváncsi lennék, hogy vajon milyen címet adnánk ennek a rajznak? Keresni fogok egy képet, amit majd felrakok a blogra, és ott csak cím-tippeket fogok kérni, de most térünk vissza ehhez a rajzhoz!
Nekem az a benyomásom a fenti képről, mintha egy haldokló, vagy érzelmileg teljesen kimerült nőt ábrázolna, ahogy azt a rabok mondják: "breccsent", "megborult" nő lenne a képen. A rabok nagyon ügyes hasonlatokat találnak az érzelmi állapotokra. Például a bereccsenés arra utal, hogy valakiben éppen törik össze valami, és annak recsegő hangja van, azaz hangutánzó szóval próbálják leírni az érzelmi állapotokat. A bereccsenés nekem némivel jobban tetszik annál a szónál, hogy allopszichés disorientatio vagy acting out, pedig a kettő közötti mentális folyamatról van szó. A megborulás pedig éppen az, amit a rajz implikáltan ábrázol: az egyén összeomlik, de még képes feltápászkodni, azonban ehhez a társ segítsége kell.
Azon a képen, amit másolt a fogvatartott, nyílván egy "erotikus" helyzetben és környezetben lévő modell volt, akinek a haját lengette a szél. Mégis a rajz mint egész (Gestalt) azt sugallja, hogy a nőből hiányzik valami, vagy a nő nem képes valahonnan elmozdulni. A rajzban a dinamikus és a egész/rész egység tört meg.
A erotikus, a melleket hangsúlyozó póz ellentmondásban áll az arckifejezéssel. Az arcon elkeseredést, reményvesztést lehet látni. Szinte biztos, hogy a valóságban nincs olyan modell, aki a vízben fürödve ilyen arcot képet vágni. Az is lehetséges persze, hogy a rajz alkotója arra törekedett, hogy az arckifejezést pontosan lemásolja, de ez nem ment neki.
Sokkal valószínűbb azonban, hogy az alkotó a saját érzelmeit vetítette bele a modell arcába. Az elkeseredés vonatkozhat a szeretett nő elvesztésére vagy valóban lehet allopszichés, azaz bereccsenésre utaló.

12 megjegyzés:

  1. Nem tud mibe kapaszkodni, viszont könyökölni igen, a hiányzó ujjak miatt nincs érintés.

    VálaszTörlés
  2. olyan szép, aztán hirtelen olyan csonk...

    ági

    VálaszTörlés
  3. Szerintem is a csonkaság megdöbbentő. Sajnos itt semmit sem tudok az alkotóról, csak azt, hogy felnőtt férfi rab. Ahogy szokott lenni, nyílván másolta a rajzot valahonnan. A kép alsó harmada valahogy mégiscsak úgy tűnik, hogy felszeleteli a modelt.

    VálaszTörlés
  4. Talán a szexuális, párkapcsolati stb. deprivációt is kifejezheti, amit a rab a börtönben átél. Nincs kéz, ki megsimogassa stb. Maradnak a pornóújságok, de azok nem érinthetik meg fizikálisan (valljuk be, lelkileg sem igazán)...

    VálaszTörlés
  5. Bár ez esetben egy olyan rabról lenne szó (mondhatnánk romantikusnak), aki nem csak bizonyos testrészeket talál fontosnak egy nőn... Nem tudom mennyire jellemző ez az attitűd a rabok között. Mindenesetre ne felejtsük el, emberek ők is...

    VálaszTörlés
  6. Egyszerűen a nő vízben áll. Csak rosszul lett a víz megrajzolva. A hajtincse vége is hiányzik.

    VálaszTörlés
  7. Ha kevésbé naivan nézem, lehet valani olyan folyadék is (pl.beton) amiből nem tud szabadulni és szenved tőle. Tehát a rajzoló nem tud szabadulni egy állapotból.

    VálaszTörlés
  8. Szerintem a tekintete is megdöbbentő, segélykérő. Érdekes, ahogy a szépség és a fogyatékosság kettőssége megjelenik a képen.

    VálaszTörlés
  9. Kedves Anna!

    Így van, a nő vízben van, és rosszul rajzolták meg a vizet. Ez a rajzoló tehetségének naivitása. Érdekes viszont, hogy a "tudattalan" tartalmak hogyan jönnek elő az önkéntelen mozdulatokból, amelyek a rajzon jelennek meg, amikor az egséz lesz, és a rab úgy gondolja, hogy befejezte. Valóban betonnak is tűnhet a folyadék. Az is érdekes, hogy mi mit látunk bele a képbe.
    A helyes rajzfelvétel egyébként úgy zajlana, hogy minden részletet meg kellene kérdezni a rabtól, hogy mit miért rajzolt úgy, ahogy, valamint nagyon sok háttérinformációt kellene gyűjteni. Legalábbis Dr. Vass Zoltán szerint.
    Szerintem azonban az is lényeges, hogy ismerjük azt a környezetet, ahol a rajz született.

    VálaszTörlés
  10. Kedves Judit!

    Valóban, a tekintete is megdöbbentő. Segélykérő, számonkérő. Ez az, amit nagyon sok börtönrajzon látni vélek. A segélykérés mintha a szűkebb társas közeg felé irányulna, míg a számonkérés a társadalom felé.
    A képen szereplő női alak valóban fel van darabolva, szinte mindegy, hogy a rosszul rajzolt víz által vagy szerintünk: a jelenség bizarr.

    VálaszTörlés
  11. Kedves Károly!

    Nagyon jó a meglátása. A nő "mint olyan" a rabok szemében néha valóban a testrész funkciójára alacsonyodik le. Ennek több oka van. Az egyik az, hogy a rabok nem mernek egymás előtt szavakban, tettekben megnyilatkozni, mert a börtönben a szégyen a legelviselhetetlenebb érzés, ahogy talán a kinti világban is, de a börtönben minden radikálisabb. Ezért a rabok szereepet játszanak. Egyszer én is hallottam egy rabtól, hogy ő már nem tekint máshogy a régi barátnőjére, csak úgy, mint egy "zacskóra", amibe beleüríthette magát. Itt a második ok: a férfiak a börtönben egy idő után azzal szembesülnek, hogy elhagyja őket a kedvesük, vagy ha nem is hagyja el, nem képes jelen lenni. A nőből fantáziakép lesz, amire azt gondolják a rabok, hogy az az ép ész elvesztéséhez vezet. Ezért nagyon szűk a mozgásterük: a legdurvább pornografikus mozzanatokat tárgyalják meg egymás között nyíltan, vagy más kommunkáció felé menekülnek. Ilyen a rajzolás. Ebben mentálisan ki tudják magukat élni. Tahát jó a megérzése: a rajz egyfajta derpiváció-kompenzáció.

    VálaszTörlés
  12. Csepreghy Anna gondolata áll közelebb hozzám.. Szerintem a parttalan, végtelenségbe eltávolodó, reményvesztett eltávolodást. Egyben az emlékekbe kapaszkodó vágyakozást is megkívánta jeleníteni.

    VálaszTörlés