2011. július 13., szerda

Dolgok a börtönben 1.

Tegnap jártam egy magyar börtönben, és a parancsnok úrral beszélgettem, és azt mondtam, hogy szinte biztos, hogy a mai napon is fogok valami olyasmit tapasztalni, ami meg fog rendíteni, ami valahogy megint arra fog rádöbbenteni, hogy naiv vagyok, hogy képtelen vagyok felfogni, hogy mi is a börtön valójában.

Erről a jelenségről írtam már korábban, de amit tegnap tapasztaltam mégiscsak "odatett" nekem. Egy volt tanítványommal elmentünk falfirkákat fényképezni, és az egyik zárkában színes zsírkrétával, ákom-bákom betűkkel írva, találtam egy hihetetlen szignót.
A zárkában fiatalkorú fogvatartottak szoktak lenni, akik a szállításra várnak. Velük lehet a letétjük, meg minden csomagjuk, így lehet náluk íróeszköz is, amivel természetesen a falra is firkálnak. A női szállítózárkákban hatalmas betűkkel, rúzzsal, zsírkrétával, filcottal írt üzeneteket lehet olvasni.
A firka, amit tegnap láttam, piros és kék zsírkrétával készült, és egy roma név, amit most nem írok le,a keresztnév Krisztián. A név alatt a "Bag" szó szerepelt. Bag egy falu Pest megyében, Heves és Nógrád megyék határában, és az ország egyik leginkább etnikai konfliktusokkal sújtott települése, számos vizsgálat zajlik a térségben.
Azon döbbentem meg, ahogyan ez az írás kinézett. Nem tehetek ide fel a képet, mert azzal elárulnám a fogvatartott kilétét. Az rázott meg, hogy a firka írásképe olyan volt, mint egy átlagos 5-6-7 éves gyereké. Ilyen mentalitással volt valaki ott a börtönben, és érezte úgy, hogy fel kell írnia nevét, és hogy honnan jött.   

4 megjegyzés:

  1. íme a cigány intelligencia példája.
    babusgassátok csak őket, egyszer csak hátba szúr valamelyik emberalatti lény.

    VálaszTörlés
  2. Kedves xxx!
    Ennek a blognak éppen az a célja, hogy az olyan tévedéseket oszlassa el, amihez hasonlót ide írtál. Ezért örülök, hogy itt vagy, olvass tovább!

    VálaszTörlés
  3. Persze, hogy erre érez indíttatást, mert primitív, mint a kurvaélet. Ezek majmok, nem emberek, nem volna szabad őket emberként kezelni. Mit kell ezen megrendülgetni? Menj el egyszer egy kutyamenhelyre, na _az_ megrendítő. De ezek a büdös, tetves, ostoba, bűnöző neandervölgyiek? Az a megrendítő, hogy még nem tartják őket táborokban!

    VálaszTörlés
  4. Inkább az a megrendítő, hogy hogy tudsz ilyet leírni? Az ember egy faj, és több fajta. Általános iskolai tananyag, amely az "intelligenciádat" hivatott fejleszteni. Elhiszem, hogy vannak negatív példák, és azt is tolerálom, hogy még nem láttál pozitívat, hiszen manapság divat a "cigányozás", hát még a "zsidózás".. Más téma, ne bonyolódjunk bele. A lényeg az, hogy nem értem, egyszerűen képtelen vagyok felfogni (és remélem a következőkben nem leszek leaberráltozva), hogy valaki HOGY ítélhet meg embereket csak így, ekkora általánosítással? Rossz emberek vannak cigányok között, és nem cigányok között is, és ezzel szerintem nem vitatkozhatunk, de (nagy sablon következik, jó gyenge, de igaz) ahol rossz van, ott van jó is. És ezt kell látni, bármilyen nehéz is legyűrni az előítéleteket.

    VálaszTörlés