Ez egy saját hétköznapi tapasztalat, amit a
kriminológia nyelvén keresztül próbálok megközelíteni.
1. A történés
A napokban lementem a sarki közértbe, és a
bejáratnál állt egy megtermett roma „lézengő” fiatalember.
Mivel magam is
megtermett vagyok, csak kihúztam magam, és akadály nékül mentem be a közértbe.
A húsos pultnál állt egy vékony roma nő, és 25 deka borjú parizert kért. A
szőke pultosnő lassan-komótosan adagolta a szeleteket. Közben bejött a roma
fiú, és elnézést kért tőlem, „bocsika”, mert nem fértünk el egymás mellett,
aztán megjegyezte, hogy gyorsabban is mehetne a kiszolgálás.
- Tessék? – kérdezte a szőke eladó nő, kissé
sértődötten, mivel nagyon meleg volt a boltban.
- Mi? – kérdezte vissza a roma fiú.
A szőke nő türelmesen elmagyarázta, hogy ilyen
lassan működik a gép, nem lehet mit tenni.
Végül odaadata a húst a párnak, akik
sértődötten távoztak. A roma lány mintha grimaszt is vágott volna.
Én kerültem sorra, de a szőke nő elrohant.
- Ne haragudjon, de ezek a múltkor is... – nem
hallottam a végét.
Sokáig vártam a pultnál a melegben, és végre
jött a szőke nő.
- Ne haragujon, de nem szeretem, ha halálosan
megfenyegetnek. Nagyon ideges leszek tőle.
Hirtelen nem tudtam, hogy mit mondjak.
- Nem kell azt olyan komolyan venni – feleltem
végül.
- Ezeket igen – nézett komolyan a szemembe a
szőke nő. – A múltkor is itt voltak, zsebre vágtak valamit, behívtam a
raktárba, hogy mutassa meg a zsebeit, de elkezdett a sliccével babrálni, azt
hitte, hogy megijedek tőle. Mondtam neki, hogy csak nyugodtan, mert veszi a
kamera.
- Teljesen máshogyan viselkednek, sajnos –
mondtam. Arra akartam utalni, hogy kulturális különbségek vannak az etnikumok
között. A nő mintha meg sem hallotta volna, amit mondtam.
- Ez a hely eddig rendben volt, vagy
legalábbis úgy tűnt – azzal odahívott egy idősebb férfi alkalmazottat. –
László, hogyha megint meglátja, hogy ilyen sötét emberek jönnek be, kövesse
őket nagyon szorosan, nézze, hogy mit csinálnak, és szóljon nekem.
- Jól van, rendben – felelt László, és a
testtartásán látszott, hogy nem igen tetszik neki ez a megbízatás.
Végül én is megkaptam a húst, és mentem
fizetni.
A kasszánál egy barnabőrű, barnahajú,
szemüveges lány dolgozott, aki ki volt készülve a melegtől. Szinte biztosra
vettem, hogy a romák kifizették a húst, és nem loptak el semmit.
2. Kérdések
- Vajon mit jelent, hogy „megtermett roma fiú”?
Ez pusztán azt jelenti, hogy egy nagyobb darab
roma fiatalember már csak a mozgásával rémületet kelt.
- Vajon miért húztam ki magam?
Talán azért, hogy én is nagydarabnak tűnjek
(190 cm magas vagyok).
- Miért adagolta a pultos nő lassan a húst?
Egyszerű: így működik a gép.
- Mit jelent a „bocsika”?
Annyit jelent: bocs, át szeretnék menni.
- Miért nem értették egymás beszédét?
Mert annyira feszültségteli volt a helyzet.
- Mit jelent a grimasz?
Annyit jelent: már megint ezt tapasztalom, már
megint lenéznek a bőrszínem miatt.
- Mit jelent a sztori a mutogatásról?
Lehet, hogy megtörtént. Sajnálatos. Ezt
megtehette volna egy hasonló helyzetű nem roma illető is.
- Mit jelent a halálos fenyegetés?
Ez is csak lehet, hogy megtörtént. Sajnálatos.
A két kultúra teljesen mást ért pl. a „megöletlek” kifejezésen. Van például egy
olyan cigánydal, hogy „vakuljak meg, úgy szeretlek”, nyilván ezt sem kell „komolyan”
venni.
3. Pár megállapítás
- A magyar-roma interakcióban van egy faji
zönge, amit nem lehet kikerülni.
- Ennek a faji zöngének történelmi hagyományai
vannak. (Lásd I. Fonseca: Állva temessetek el!)
- A romaság helyzete az elmúlt ötven évben
megváltozott.
- A romaság helyzete az elmúlt húsz évben is
megváltozott.
- A romaellenesség szinte zsigeri azokban az a
magyar emberekben, akik többet találkoznak velük hivatalos helyzetekben.
- Akik a mindennapi munkájuk során találkoznak
a romákkal, félnek tőlük.
- Akik egy helyen élnek velük, azok elkerülik
őket, és igyekeznek a legkevesebbet érintkezni velük.
- Ez utóbbinak az lesz az eredménye, hogy a
magyar emberek nagyon keveset tudnak a romákról. Az ismeretek szűrőn keresztül
jutnak el hozzájuk. Ez egyfajta hozzállást, rosszabb esetben mentalitást
eredményez.
- Ennek az eredménye: gyűlölet, félelem, harag,
tehetetlenség.
- Ezt a romák látják, érzik és tudják.
- A tehetetlenséget néha valóban kihasználják.
- Egyes magyarok a tehetetlenséget tetterővé
akarják átformálni, ez rendben is lenne, de ott marad a gyűlölet, a félelem és
a harag.
- Ezt is észlelik a romák, és a magyarsággal
azonosítják. (Természetesen a romák között is vannak előítéletes személyek, és
bűnözők is.)
- A romák etnikai kihívásra adott reakcióit
könnyebb büntetőjogi szemszögből megközelíteni. Ebben a helyzetben ugyanis a romáknak
szinte nincs más lehetőségük, mint a többségi társadalom által fenttartott és
meghozott törvények áthágása.
- A magyar többség hasonló volumenű tettei
máshogyan zajlanak: magasabb fokú a szervezettség és az uniformizáció, több az
anyagi ráfordítás, kevésbé nyílt a fenyegetés, kevésbé hangsúlyos a
közösségiség és a szolidaritás (a magyarok elítélik azokat a magyarokat is,
akik nem értenek velük egyet), sokkal inkább szimbolikusak, jogi értelemben nem
büntethetők, de ugyanolyan immorálisak. Ezek a reakciók remélhetőleg nem a
teljes magyar többséget reprezentálják.
4. A börtön
A börtön az igazságszolgáltatás végpontja, és
ilyen szempontból a fenti problémák olvasztótégelye. A börtön egy olyan örvény, ami a fenti
folyamatokat magába rántja, és ugyanakkor mozgatja is. A börtön-örvénynek
természetesen vannak szintjei, ahol a szankciók hatékonyan megtörténhetnének, és
akkor a „bűnöző” nem kerül börtönbe.
Ezek a szintek:
- a mindennapi intra- és interraciális
kommunikáció
- az oktatás
- a mindennapi hivatalos kommunikáció
- a közösségi kohézió és szolidaritás
- a térfigyelő kamerás (CCTV) megfigyelés
hatákonysága
- a rendőrségi munka
- az ügyészi munka
- a bírói munka
Ha ezekben jelen van a rasszizmus, akkor a
börtönben is jelen kell lennie, mert a fentiek nékül a börtön léte
elképzelhetetlen. Az a sejtésem, ha csupán az első szinten (mindennapi
kommunikáció) rasszista jelenségek uralkodnak, az megfertőzi az összes többit.
A mindennapi kommunikációt a szociálpszichológia
tanulmányozza:
- személyészlelés
- csoportésztelés
- befolyásolás
- meggyőzés
- attitűdök
- sztereotípiák, előítélet, szegregáció
- konformizmus (és deviancia)
- csoportgondolkodás
- döntés
- normák
Engem leginkább a normák, a konformizmus és a
deviancia kapcsolata érdekel a leginkább, továbbá az, hogy ezt milyen
szemszögből közelíti meg a jog(tudomány), hogy működnek és érvényesülnek ezek
az igazságszolgáltatásban, illetve hogy az egésznek milyen társadalmi és kulturális
alapja van. Döbbenetes, hogy ezekre választ kaphatunk, ha a börtönt
tanulmányozzuk.
Sajnálatos, hogy aki nap mint nap cigányokkal dolgozik utálja is. Pedig olyan közelről nem is láthatná a mai magyar társadalom egyik legszomorúbb, legmarkánsabb jelzőjét a rossz irányról, mint az ilyen mélyen szegregált emberek létezése. Ha nyitott szemmel és "értve" tekintjük tetteiket sokat elmondanak. Én is köztük dolgozom, ha civilben találkozom romákkal akik mélyszegénységben élnek és akiket általában stigmatizálnak , mindig azt az attitűdöt próbálom felvenni amit az ő kultúrájukénak gondolok. Szóval szerintem szégyen ahogy a mai magyarországban erről a súlyos gondról gondolkodnak az emberek és nem jut el az agyukig, hogy ez a MI problémánk, ha nem tudjuk egybe látni a mi köreinkkel és elzárkózunk mélyülni fog ez a szakadék. És nem csak középről lefelé, hanem középről felfelé. Végül már nem is lesz közép. Ki az aki boldog egy olyan országban ahol a félelem minden rétegben jelen van? Ezt is lehetne fejtegetni :)
VálaszTörlésCsak beugrottam - és elvesztem a hosszú fejtegetésekben.
VálaszTörlésA kérdések kérdései:
- vannak olyan nagydarab emberek, akik - bár erősek - nem keltenek félelmet a "mozgásukkal" (ahogy Te mondtad). Vajon hogy csinálják? Fodítsuk meg e kérdést: mért csinálja az, aki fenyegetőnek akar tűnni. (bevásárláshoz...)
- Ezen a sztorit olvasva is fennakadtam - Te mért érezted szükségét annak, hogy kihúzd magad (egy egyszerű boltba bejutáskor????) Csak nem Te is fenyegetve érezted magad?
- A feszültségteli helyzet az előzmények ismeretében, több, mint érthető. A boltos legszivesebbn kivágná a boltjából a tolvajt (tudja róla, hogy legalább egyszer lopott, bár az azért látszik, ha valaki rutinos elkövető - ezen az sem változtat, ha aktuálisan most nagydarab barátunknak nem volt kedve ehhez), de nem teheti, mert, ugye, "jogállam" meg a fenyegetések...
- Érdekes a grimasz magyarázata: tényleg a bőrszín miatt? Nem azért mert a multkor már lopott, fenyegetőzött, stb?
És most én mondom, hogy ennek nincs köze a bőrszínhez.
- Mutogatásos sztori: Namost, ha ismeretlenül, szemmel láthatóan kiborulva (és felteszem igaz a szituáció, amit leírtál) egy vadidegen nő ezt magyarázza neked, szerintem - a jobbik fizetett ügynöke típusú baromságokat, illetve az elmebaj minősített eseteit kivéve - meg kell enegednünk, hogy valami igazságalapja csak van. Ez egy.
A kettő pedig: más is tehette volna, igen - de nem tette. És ez itt a lényeg.
- Tökéletesen érdektelen, hogy otthon a "házi" szlengben, a szubkultúrában mit jelentenek ezek a kifejezések: egy többségi társadalomban én alkalmazkodom - az ilyenekben is.
Otthon mondhatom a kölyöknek, hogy felképellek - az utcán meg ne csodákozzak, hogy ha az ilyen szövegnek következményei lesznek... És megint: lehet hogy megtörtént - miért találná ki, hogy nem. Van esélye a Te magyarázatodnak is - de messze nem biztos, hogy az általad előadott light verzió az igaz.
És egy ilyen fenyegetésnél én sem néprajzoskodnék... büntetőjogi kategória. És nem véletlenül.
Daseb hsz-ra: igen, sajnálatos. De nyilván nem úgy kelt fel egy csütörtök reggel, hogy vazze, nincs semmi dolgom ma, meg az eső is esik, utálom hát a cigányokat.
Valami oka csak van. És ha valaki együtt dolgozik velük, akkor hagy fogadjuk már el, hogy esetleg tapasztalatokra alapozza ezt, és nem hallomásra.
Igen, én is fenyegetve éreztem magam. Nem tagadom.
TörlésEz a blog tényleg nagyon tudományos, és "pesti", nem tudok máshogy írni. Igyekszem a dolgokat körbejárni.
Az amerikai szakirodalom és gyakorlat alapján (ott is emberek élnek), hazánkban még sokkal élesebb lesz a gettósodás, nem csak egy Tiszabő lesz. Alkamazkodnunk kell ehhez.
Nagyon nehéz a boltosok élete, ezt sem tagadom.
Ja, és még egy (mert ugyanaz a "csávó" vagyok, hogy stílszerű legyek, mint aki az előbbi hsz írta) - az előbbiek nagyon negatívra sikerededtek: módfelett tiszteletem azokat a cigány polgártársainkat, akik a kialakult előítéletek, meg nemzetiségtársaik napi szintű ügyködését a hátukon cipelve is igyekeznek a társadalom hasznos tagjai lenni, és hasznos, értékes életet élni. Mert bizony van ilyenre is példa.
VálaszTörlésÉs az ő példájukpon látszik, hogy ez nem okvetlenül jelenti a hagyomány, kultúra megtagadását.
Amit én próbáltam kifejteni, lehet kicsit esetlenül de az alábbi példával megpróbálom leírni:
VálaszTörlésSzűkítsük le Magyarország területét mondjuk 100 m2-re. Ez a terület körbehatárolt és nem lehet kilépni belőle. Ezen a 100 m2-en él 10 ember. Ennek a 10 embernek az lenne a feladata, hogy úgy tudjanak ezen a területen osztozni, hogy mindenki jól járjon. Na ez nem sikerül, nem boldogulnak. Rosszul érzik magukat. Meg kell találni az okát, hogy miért nem tudnak boldogulni. Történetesen 10-ből 7 talál magában valami közöset és talál a maradék 3-ban olyasmit ami csak rájuk igaz. Ez elég ahhoz, hogy megosztottan tudjanak gondolkodni. Mivel többre nem képes az agyi kapacitásuk minthogy ezt a megosztottságot fenntartsák bűnbakot keresnek, amit a maradékban meg is találnak. Az utálat és a folytonos magyarázkodás és felelősséghárítás annyi energiát emészt fel, hogy a 100 m2 egyre rosszabb állapotban van. A 10 ember pedig egyre frusztráltabb. Hova vezethet? Ja a történethez még hozzá tartozik, hogy a 7 ember tulajdonában vannak az eszközök a dolgok változtatásához, a 3-nak nincs ilyen eszköze. Mondjuk a többség elvette és nem adja oda. Többek közt ez is az ő hibájuk, hogy nincsenek eszközeik felzárkózni! Nem?
Remélem érthető amit írtam.
Nehéz ügy. Deviancia mindig létezik. Migráció mindig létezik. Összetűzés az etnikumok között mindig létezik. Mi lenne a világgal ezek nélkül? (Költői kérdés.)
TörlésTehát a halálos fenyegetés, csak lehet, hogy megtörtént, de mindegy is, mert a bolti lopkodással együtt csak eltérő kultúra.. A megöllek, stb-t nem kell komolyan venni. Aztán ha úgy jár valaki, mint Marian Cozma, sebaj - majd itt elmagyarázzák, hogy csak nagyon félre lett értve. Az ország keleti része túlzás nélkül harmadik világbeli állapotokat mutat. Sok helyen (Tiszabő pl) a lakosság 98%-a cigány. Rendőr, mentő nem mer bemenni az eltérő kultúra miatt - megverik, kirabolják, leszúrják őket. Aki nem hiszi, menjen le. Fentről ezt nem lehet megoldani, mert fent az emberek tölgyfaasztalok mögött ülve okoskodnak ki elméleteket, amik elvileg és talán megállják a helyüket papíron, de egzisztenciális tapasztalat nulla. Még aki munkájából adódóan sok cigányt is ismer, az sem a kontextusban, a közegben látja őket, hanem egyesével. Nézzék meg, hogy viselkednek egy faluban, ahol ők vannak többségben. Pesti embernek végképp köze nincs ehhez az egészhez, mert nagyon más dolog látni a városban cigányokat vagy közöttük élni, nap mint nap rettegni, félelemben élni, futva közlekedni, éjszaka váltásban aludni.
VálaszTörlésEz nagyon kemény dió. Gettósodás. Nem jut most más eszembe.
TörlésDe mégis: azért szerintem van különbség Marian Cozma gyilkosa(i), és a tiszabői romák között. Ha másban nem, az anyagi hátterükben.
Avagy Tiszabő (lesz) a magyar Ciudad Juarez?
TörlésSzerintem ez a Ciudad Juarez rémkép kérdésnek is erős. Arra tudok gondolni, hogy egyedül az uzsorások lehetnének képesek arra, hogy uralmuk alá vonják a települést, nekik viszont lehetetlen akkora embertömeget elérniük (markukban tartaniuk), hogy megroppantsák az államot, de legalábbis képesek legyenek felvenni az állammal a kesztyűt. Mert az uzsorások minőségileg nem tudnának fejlődni (csak a legszegényebbeknek van szüksége pénzre, a tehetősebbeknek van alternatívája). Egészen más a helyzet a mexikói drogbandák esetében, mert ők a termelőktől is borsos áron megvásárolt drogot nagyságrendekkel drágábban képesek eladni az USA-ban, amiből már hadsereget is fel lehet állítani.
TörlésAzt hiszem, igazad van András.
VálaszTörlésAzt hiszem, nem teljesen: http://hvg.hu/itthon.bunugy/20120809_nav_uzsorasok :)
VálaszTörlésVajon a magyar uzsorások is olyan bandákba tömörülnek, mint mondjuk a Los Zetas vagy a Gulf Cartel, és olyan eszközöket használnak? Nem hiszem, azonban az talán igaz lehet, hogy éppen olyan nyomokat lehet látni, mint Mexikóban a hetvenes évek elejétől. Ezt bővebben is kifejteném, de semmi esetre sem akarok politizálni.
TörlésSajnos nem foglalkoztam ezzel a témával érdemben. Nem tudok olyan publikációkról, amelyek a magyar uzsorások szerveződési modelljét járja körbe, pedig tényleg nagyon érdekes, izgalmas téma lenne. Majd beszélek egy-két rendőr ismerősömmel, hátha van. Ha az emlékeim nem csalnak, ezek inkább amolyan családi vállalkozások, és mivel sok esetben romák lehetnek az elkövetők (cigánybűnözés nincs!), a rokonság igen nagy számban van jelen. De mondom, ezek inkább feltételezések, mint megalapozott állítások.
TörlésGergő, neked viszont van lehetőséged arra, hogy ennek empirikus módon utánajárj. Biztatnálak erre, mert te nem csak járatos vagy a bandák kriminológiai vonatkozásaiban, hanem még bejárásod is van a bv-kbe, sőt, a hallgatóidnak is. :)
Helló Péter vagyok
VálaszTörlésA grimaszról akarok írni,mert ez szerintem könnyen félreérthető.Ha hirtelen és őszinte akkor a grimaszoló érzései ülnek ki az arcára,valamiért nem érzi kényelmesen magát kisebbségi komplexus/elnyomottság érzése/félelem a meg nem felelés miatt. Egy gyors grimasz nem agresszív. Persze a mosolygó emberben egyből bízunk,mert mosolyog és ettől jól érezzük magunkat. Amit látunk az befolyásol minket,közben a mosoly is meg a grimasz is saját magunknak, a mosolygónak/grimaszolónak szól.