2010. április 26., hétfő

Skorpió humanoid a börtönrajzon

A fenti rajz egy skorpiót ábrázol, amit a Szegedi Fegyház és Börtönben készített egy fogvatartott. A kép mégiscsak emlékeztet egy kigyúrt ember hátulról készített fényképére. A rajz elkészítése hosszú időt vehetett igénybe, és a nagyon jellegzetes börtönbeli satírozós/árnyalós technikával készült.
A teljesség irénye nélkül a skorpió szimbolikája a következő: erő, vágy, féltékenység, bosszú, a világ megmentése (Orion vadásztól), változás, szex, halál, átalakulás, önaktualizáció. A skorpió az egyik legmaszkulinabb börtönszimbólum, szinte egyenlő az énbemutatással, a szerepjátékkal, azaz a szelf-reprezentációval.
A rajz fejrészében három vagy öt (?) piramis is látható. Egy korábbi bejegyzésem során, egy blogolvasó felhívta a figyelmemet arra, hogy a rabokat nagy valószínűséggel a mozifilmek is befolyásolják, amikor valamilyen rajzot vagy falfirkát létrehoznak. Ebből a szempontból kell figyelembe vennünk a 2002-ben készült Skorpiókirály című filmet, aminek a története összecseng a fenti alak fejében lévő piramisokkal, habár a filmnek is a történelmi Skorpiókirály képezi az alapját. Véleményem szerint a rab fejében nem ment végig ez az elemzés, hanem ő a skorpió szimbólumát látta a legkifejezőbbnek, hogy ábrázolhassa önmagát.
Számomra az a legérdekesebb ebben a rajzban, hogy a rab lelkének a legmélyén valószínűleg a gondolkodás általi átalakulás motoszkálhat, hiszen nincsen olyan rab, akinek ne fordult volna meg a fejében, hogy az életében valamilyen hatalmas hibát követett el, aminek következtében most éppen börtönben van, és az időt ki kell használnia az önfejlesztésre.
Vannak olyan rabok a börtönben, akiknek nem megy az önmagukkal való szembesülés. Nincsen sok igényük arra, hogy változtassanak a sorsukon, és ebben az esetben nagyon gyakran nyugtatószerekhez (pl. Rivotril) nyúlnak, mert az egyébként bennük dolgozó feszültséget nem bírják elviselni. Fiatalabb, rosszabb önismerettel rendelkező vagy személyiségzavaros raboknál ez utóbbi gyakoribb. A hosszabb ítélettel rendelkező raboknál, ahogy ez Szegeden is van, egy idő után nagy valószínűséggel kialakul az önbecsülés iránti igény. A Rivotrilnál eggyel fentebbi lépcsőfok a gyúrás, aztán jön a rajzolás/tetoválás, aztán a művészet és a tanulás.
A leírt folyamat kontrollált eszköze a börtönbeli kognitív-behavior terápia, aminek a működését módomban állt német szexuális bűnelkövetőknél, és dán motoros gengtagoknál figyelemmel kísérni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése